/ Eurotrip /

Krakow, Auschwitz.

Idag fick jag mig en riktig tankeåterställare. Vi besökte nämligen Auschwitz. Det var rörande, så otroligt rörande. Under tiden vi passerade rum efter rum så kände jag att gråten i halsen bara växte och växte. Jag tycker det är så otroligt hemskt att oskyldiga människor dog helt förgäves enbart för det kom från fel "ras/art", var judar. Ett av rummen vi besökte var fyllt med 3 ton. Det var ungefär som man skulle fylla hela min lägenhet. Den är 42 kvadratmeter.. Så mycket var det. Och det var inte ens allt. Sammanlagt fanns det nämligen 8 ton hår. Men värst var när vi kom in till en rum med endast barnskor. Alla barn som kom till Auschwitz blev nämligen omedelbart förd till gaskamrarna. 

Men här kommer det som berörde mig allra mest. Min gammelmorfar var nämligen med i motståndsrörelsen och blev tillfångatagen till ett av koncentatrionslägren i Tyskland. Han var arbetare på koncentrationslägret men lyckades rymma med hjälp av tvätten som skickades med båtar till andra länder. Genom att hoppa i en av dessa tvättkorgar så lyckades han fly och slutligen ta en båt till Sverige, som var neutralt. 

Jag hade lika gärna inte kunna befunnit mig här idag. Av alla 6 000 000 människor som dödades så lyckades min gammelmorfar rymma. Kan du förstå hur otroligt det är? Han hade lika gärna kunnat vara en av dom miljontals dom dödades. Och då hade inte jag suttit här och skrivit just nu. Men nu är det så fantastiskt att han lyckades fly. Han träffade gammelmormor och efter det har släktträdet växt vidare. Jag står här idag och det är faktiskt tack vare blandannat honom. Vet att nån annan i vårt släktträd hade kunna dö på vägen. Men på just Auschwitz så var det så otroligt många som omkom och han klarade det. Usch, det är rörande att skriva om detta. 

Också blir jag så himla arg över att folk än idag tycker hela denna händelse är häftig och står upp för deras åsikter. Det är snuskigt. Åh, blir så ledsen. 

Om jag ska avsluta detta med något bra. Vill bra säga att jag är så glad att jag står här idag. Att jag har turen att leva i denna fina värd och leva ett liv med min fina familj, pojkvän och vänner. Jag ska från och med idag vara ännu mer tacksam över att just jag får leva i denna vackra värd. Och även tag vara över varje dag. Skickar en massa kärlek  till alla som läser. Var rädda om er! <3



Anledningen att jag valt att redigera bilderna i svartvitt är därför att platsen hemskt nog ser fint ut. Grönt gräs, blå himmel, hus som ser helt normala ut. Allt ser ganska natuligt ut. Ville inte att bilderna skulle förmedlas som något fint. Så därför redigerade jag bilderna som jag gjorde. 
#1 / / Anonym:

Älskar dig min fina kloka dotter. <3 ...väldigt fina och eftertänksama ord du formulerat

#2 / / pappa:

Fint skrivet <3